Tuesday, June 2, 2015

Invatarea vizibila




Invatarea vizibila.Ghid  pentru profesori
John Hattie
Motto :Profesorul mediocru ,spune. Profesorul bun, explica si demonstreaza.Profesorul perfect, inspira.-Wiliam George Ward
            Lucrarea Invatarea vizibila.Ghid pentru profesori este aparuta la Editura Trei-Bucuresti,in anul 2014. Aceasta carte ilustreaza pe baze riguros stintiifice, care sunt cei mai eficienti factori din procesul de predare-invatare, in societatea zilelor noastre,plecand de la cele mai mici detalii si factori perturbanti,pentru care incerca sa gaseasca solutii, promovand principii si tehnici noi.Este un concept introdus de John Hattie, ca urmare a cercetarilor facute in materie de pedagogie aplicata. Acesta ne vorbeste in cartea sa despre impactul pe care il are invatarea asupra dezvoltarii individului. Un plus adus acestei lucrări îl constituie rigoarea specifică impusa de experiența și practica autorului,
            John Hattie este profesor de educatie,cercetator si formator de origine din Noua Zeelanda si totodata este si director al Institutului de Stiinte ale Educatiei din Melbourne.Acesta a mai scris Self Concept ( 1991) si Vizible Learning.A Synthesis of over 800 Meta-Analyses to Achievement ( 2008) .Hattie este omul care a facut cele mai mari studii despre efectele diferitilor factori asupra  rezultatelor scolare,cartea aceasta fiind unul dintre ele. El cerceteaza indicii de performanta si evaluare in educatie,dar si masurarea creativitatii si modele de predare-invatare,
            Vizible learning face un portret al situatiei cu care se confrunta sistemele educationale din zilele noastre,sisteme care sunt de ani buni trecute prin tot felul de experiente, de proiecte-pilot, de inovatii, in speranta gasirii celui mai bun mod de a raspunde nevoilor tuturor elevilor angrenati in acest proces,care, dupa parerea mea, este unul vital. Tot aici,acesta incearca sa construiasca un model de invatare si de intelegere foarte modern, plecand de la puterea si influenta pe care o au profesorii dar si feed-back-ul.
             Cartea se bazeaza pe calitatile profesorului , el fiind cel care asigura ,prin cunostintele,capacitatile, experienta si tactul lui pedagogic, calitatea predarii si astfel, a invatarii elevilor.Hattie spera la o formare continua a profesorilor si adaptarii predarii dar si a invatarii, de ambele parti, atat a elevilor cat si a profesorilor si mai spera ca  nevoile indiviuale si personale ale fiecarui elev in parte vor fi luate mai mult in considerare.
Cartea este impartita in mai multe capitole, dupa cum urmeaza :
-Cap. 1 Scoli “dotate cu invatare vizibila”.
Partea 1- Sursa ideilor si rolul profesorilor
Cap.2 Sursa ideilor
Cap. 3 Profesorii, principali agenti ai procesului didactic
Partea a 2-a – Lectiile
Cap. 4 Pregatirea lectiei
Cap. 5 Inceputul lectiei
Cap. 6 Desfasurarea lectiei.Invatarea
Cap. 7 Desfasurarea lectiei. Importanta feed-back-ului
Cap.8 Incheierea lectiei
Partea a 3-a- Structurile mentale
Cap.9 Structurile mentale ale profesorilor
            Titlul cartii, Invatarea vizibila, este explicat de J.Hattie prin transparenta ebiectivelor .Invatarea este vizibila atunci cand si profesorul si elevul sunt motivati in atingerea obiectivelor si cauta, apoi sa determine in ce masura acestea au fost realizate.
            Rolul profesorului este foarte bine trasat in aceasta carte.Acesta are rol decisiv. Profesia aceasta trebuie vazuta si aplicata cu pasiune. Nu sunt suficiente detinerea unui volum mare de cunostinte si stapanirea currciulumului si a strategiilor de predare.Profesorii,pentru a fi cat mai buni si pentru a obtine performanta, trebuie in primul rand sa incerce sa vada propriul lor act de predare prin ochii elevilor si sa se puna ei in rolul celor care trebuie sa invete. Tot ei sunt cei care se straduiesc sa faca procesul de predare-invatare cat mai transparent  si care se vor asigura de un feed-back permanent, se vor adapta nevoilor personale ale fiecarui elev, ei sunt cei care trebuie sa cunoasca foarte bine puterea de invatare a acestora dar si achiziitile anterioare,pe baza carora vor putea adauga altele noi.
Pasiunea actului predarii-invatarii este cuvantul cheie pentru o educatie buna,facuta cu usurinta si transparenta,care sa asigure multumirea tuturor celor angrenati in acest proces. Preocuparea principala a profesorilor trebuie sa fie obtinerea efectelor pozitive ale invatarii la elevi, climatul in care se desfasoara procesul instructiv-educativ si asigurarea motivatiei in ceea ce priveste atingerea obiectivelor operationale.
Hattie ne vorbeste in cartea lui despre cele doua tipuri de profesori, si anume: profesorii cu experienta si profesorii experti. Diferenta dintre aceste doua tipuri de profesori o fac chiar elevii lor. S-a demonstrat ca elevii prfoesorilor experti sunt capabili sa inteleaga conceptele stabilite de obiectivele operationale la un nivel mai coerent si mai inalt de abtractizare decat elevii din clasele profesorilor cu experienta.
Predarea trebuie sa fie pasionata si motivata :
a)Monitorizarea invatarii
b)o atentie sporita la context
c)demonstrarea respectului pentru toti cei din scoala
d)demonstrarea pasiunii pentru predare si invatare
e)ajutarea elevilor sa inteleaga complexitatea
Este un fact ca motivatia pentru invatare depinde de profesor.Steel constata ca motivatia nu este ceva misterios : se refera la nivelul de entuziasm pe care profesorul il arata,la gradul de dedicatie fata de fiecare elev ,fata de invatare si fata de predarea insasi. Motivatia poate fi vazuta atunci cand ii ascultam pe profesori vorbind despre invatarea elevilor.
Tot aici, Hattie sustine ca este mai important efectul pe care profesorii il au asupra elevilor,decat cunostintele si abilitatile pe care acestia le detin. Nu trebuie sa uitam ca profesorul care se poate pune oricand in rolul elevului, si care intelege ca invatarea este continua ,este profesorul cel mai bun.
Profesorul cu adevarat eficient este profesorul care evalueaza tot timpul efectele predarii, care incearca sa cunoasca indeaproape  elevul,care ii stie felul in care invata si care este capabil sa se adapteze oricarui stil de predare si de invatare , in functie de necesitatile fiecaruia.Nu in ultimul rand, un profesor bun, este cel care apeleaza la toate aptitudinile sale actoricesti,de oratorie, etice si morale si da tot ce este mai bun pentru aceasta profesie. 
Cei care educa copiii sunt demni de mai multa onoare decat cei care le dau viata; de aceea pe langa viata, daruiti copiilor si arta de a trai bine, educandu-i. Aristotel
            In ceea ce priveste pregatirea lectiilor, Hattie sustine ca exista patru elemente de baza in planificarea, si anume: nivelurile de performanta ale elevilor, nivelurile dorite, ce ar trebui atinse la finalul unei serii de lectii,  rata de progres de la inceputul pana la sfarsiul seriei de lectii si colaborarea dintre profesori si spiritul critic in planificare.
Profesorii si elevii trebuie sa cunoasca clar scopul lectiei, sa accepte de ambele parti ca invatarea este un proces care necesita tot timpul un efort,ca este un proces plin de erori si ca toti ar trebui sa participe la el.Obiectivele educationale trebuiesc intotdeauna stabilite la un nivel adecvat , sa tina cont de lacunele pe care elevii le au , sa tina cont si de dorintele  si capacitatile acestora.
In proiectarea si evaluarea lectiilor trebuie sa se tina cont de progresul constant al elevilor de pe parcursul anilor de studiu.Tot in atributiile principale ale profesorilor sta capacitatea de eliminare a discrepantelor dintre elevii asa numiti straluciti  si elevii cu acumulari mai modeste sau cu un alt ritm de abstractizare si intelegere a informatiilor.
Este foarte important ca noi, ca profesor, sa intelegem modul de gandire al elevilor,sa fim cei care cred in ei si care le apreciaza modul de a fi si de rezolva problemele. Fiind capabili de o astfel de perfomanta, vom fi automat si capabili sa furnizam informatiile si sa desfasuram procesul de predare-invatare astfel incat sa-i usuram copilului munca si sa il si motivam.
Mintea se dezvolta ca raspuns la o stare de dezechilibru, astfel incat, orice interventie trebuie sa asigure un anumit „conflict cognitiv”. Mintea se dezvolta pe masura ce invatam sa devenim mai constienti de propriile procese(....) Dezvoltarea cognitiva este un proces social promovat de un dialog de inalta calitate cu colegii de clasa, demers sustinut de profesori.
Daca vrem sa ne asiguram ca o lectie va avea succes, va trebui sa ne asiguram ca suntem constienti de achiziile anterioare ale elevilor, construindu-ne planul pe baza acestora,dupa care ne propunem ca toti elevii sa progreseze.
            Printre temele acestei carti se mai numara si proportia dintre vorbire si ascultare.Conversatia de la clasa urmeaza un model tipic: initierea unor intrebari din partea profesorului , raspunsul elevului si evaluarea acestuia de catree profesor;acest schimb din trei parti, duce la o discutie dominata de profesor(......) si limiteaza si descurajeaza disctuiile elevilor despre propria lor invatare. S-a demonstrat ca profesorii vorbesc in medie 75% din timpul orelor, fapt care duce la scaderea implicarii elevilor .In procesul predarii-invatarii, profesorii ar trebui sa acorde elevilor mai mult timp de gandire si raspuns, ar trebui sa renunte la intrebarile de suprafata, intrebari care le arata clar elevilor ca profesorul stie deja raspunsul.
            Pe intreaga durata a lectiilor, profesorii pot face conexiuni intre ceea ce au inteles elevii si informatille predate, prin aluzii la exemple din viata de zi cu zi sau prin stabilirea ideilor principale din continutul invatarii,fapt care ajuta si la oferirea unui feed-back adecvat.
            Valoarea feed-back-ului este influentat de modul in care elevii si profesorii isi stabilesc tinte pentru invatare.Este de preferat ca feed-back-ul sa fie scurt si la obiect, chiar daca uneori,cel care ofera feed-back-ul tine lungi tirade iar cel care-l primeste trebuie sa foe selectiv.
            Revenind la lectiile de la clasa,ajungem la sfarsitul acestora si ne dam seama ca partea cea mai dificila  este atunci cand va trebui sa evaluam lectia respectiva si va trebui sa-ti revizuiesti obiectivele educationale si reusita .De aceaa profesorii vor trebuie sa ibe cateva dovezi care sa sustina cele spuse mai sus, si anume:
-          elevii pot formula obiectivele educationale si criteriile de reusita intr-un mod care arata ca le-au inteles
-          elevii ating criteriile de reusita
-          profesorii folosesc aceste informatii cand isi planifica urmatoarea lectiei
Daca lentila profesorului se poate schimba ca sa vada invatarea prin ochii elevului,acesta ar fi un excelent inceput.
Trebuie sa tinem cont ca asteptarile profesorilor au un impact major in achiziitle elevilor.Elevii preciaza intotdeauna profesorii care au asteptari inalte, care incurajeaza cu entuziasm si pasiune studiul desciplinei lor,de aceeea ,profesorii trebuie sa se perceapa ca agenti ai schimbarii.
Daca ai asteptari scazute privind succesul elevilor,aceasta se va transforma intr-o profetie ce se va implini de la sine .           
            Este foarte important ca profesorii sa actioneze ca activizatori si nu ca facilitatori in procesul educatiei.
                        In opinia mea, aceasta carte abordeaza intr-un mod foarte precis problematica cu care se confrunta scolile din zilele noastre.Punctul de plecare este Invatarea vizibila, invatare caracterizata de Hattie ca un proces transparent prin care toti cei implicati-profesori si elevi,sa-si asigure practici cat mai bune de predare si invatare pe intreaga durata acestuia.Aici se gasesc sfaturi pentru implementarea celor mai bune practici pedagogice, se fac clarificari asupra modului de evaluare, de predare si invatare.Se vorbeste despre importanta feed-back-ului si importanta comunicarii elev-profesor,profesor-elev,elev-elev si profesor-profesor,
            Alegerea acestei carti mi-a largit orizontul acestei profesii, sunt folosite sintagme stiintifice, sunt foarte bine punctate elemente cheie in tot ce s-a discutatat in aceasta carte si cercetarile pot intari tot ceea ce este reprezentat aici.Recomand aceasta carte pentru ca mesajul este foarte clar si, in plus, ea reprezinta cel mai mare studiu de cercetare din domeniul educatiei.


Motto: Educatia este cea mai puternica arma pe care o poti folosi pentru a schimba lumea.-Nelson Mandela



No comments:

Post a Comment